Gdzie chrzest, tam nadzieja…

Pod takim hasłem odbywały się obchody Jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski w Poznaniu, w których wzięliśmy udział. Nasz wyjazd na te obchody był możliwy dzięki inicjatywie ks. rektora Jarosława Wojtkuna.

Już w piątek 15 kwietnia rano wraz z opiekunami udaliśmy się w drogę, by dotknąć miejsc, gdzie 1050 lat temu narodziła się nasza państwowość. To przyjęcie chrztu w 966 r. przez księcia Mieszka I, który poślubił czeską księżniczkę Dobrawę, pozwoliło na chrystianizację państwa Polan.

Już pierwszego dnia zobaczyliśmy kościół katedralny pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gnieźnie, usytuowany na Wzgórzu Lecha. W tej katedrze znajdują się relikwie św. Wojciecha, kanonizowanego przez papieża Sylwestra II w 999 r., a także romańskie Drzwi Gnieźnieńskie, zaliczane do zabytków najwyższej klasy, przedstawiające 18 scen z życia tego świętego. Gościliśmy również w Muzeum Archidiecezjalnym, które jest spadkobiercą dawnego skarbca katedralnego gromadzącego przez wieki najcenniejsze przedmioty materialne służące do sprawowania kultu Bożego. W związku z jubileuszem muzeum przygotowało specjalną wystawę przypominającą świętowanie Milenium Chrztu Polski w 1966 r., kiedy to ze względu na panujący wówczas w Polsce ustrój komunistyczny uroczystości te były podzielone na świeckie i kościelne.

Drugi dzień to centralne obchody jubileuszowe na stadionie w Poznaniu. Program tego dnia składał się z trzech części. Pierwsza część to uwielbienie, które prowadziło małżeństwo Radosław Pazura i Dorota Chotecka. W tej części została wygłoszona przez ks. bp. Grzegorza Rysia konferencja, w której mówił: Jezusowi Chrystusowi nie chodzi o to, by nas pouczyć, że Bóg jest święty, ale chodzi o to, że bierze na siebie mój grzech. Bierze moją pychę, moją chciwość, jako przeczysty − staje się moją nieczystością. Ksiądz biskup podkreślał, że Bóg w zamian daje nam życie wieczne. Koronkę do Bożego Miłosierdzia prowadził Jan Budziaszek, który powiedział: Koronka do Bożego Miłosierdzia dotyka każdego z nas. To taka Msza św. w pigułce. Nie brakło śpiewu. Usłyszeliśmy pieśni w wykonaniu znanej grupy Arka Noego oraz Siewcy Lednicy. Włączaliśmy się w to piękne uwielbienie.

Została odczytana również Deklaracja Kościołów chrześcijańskich w Polsce z 23 stycznia 2000 r. o wzajemnym uznaniu ważności chrztu. Była ona podpisana przez Kościół Ewangelicko-Augsburski, Kościół Ewangelicko-Metodystyczny, Kościół Ewangelicko-Reformowany, Kościół katolicki, Kościół polskokatolicki, Kościół Starokatolicki Mariawitów, Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny.

Odnowiliśmy także przyrzeczenia złożone niegdyś przez naszych rodziców na chrzcie świętym. Miło nam było, gdy na trybunach odwiedzili nas księża biskupi – ks. bp Henryk Tomasik i ks. bp Piotr Turzyński.

Najważniejszym punktem dnia była uroczysta Msza święta z udziałem Episkopatu Polski, której przewodniczył legat papieski kardynał Pietro Parolin. W homilii księdza kardynała znajdujemy m.in. takie słowa: Nie można zanurzyć się w historii, sztuce, literaturze, w wydarzeniach społecznych i politycznych Polski, nie uznając, że na wszystkie te dziedziny głęboki wpływ wywarła i ukształtowała je wasza mocna wiara, która przezwyciężyła wiele przeciwności i prób, a która jak dom dobrze zbudowany na skale, nie zawaliła się pomimo, że wezbrały potoki i zerwały się wichry.

W związku z obchodami Jubileuszu Ojciec Święty Franciszek w skierowanym na ręce legata liście pozdrawia: Poloniam semper Fidelem, to znaczy: Polskę zawsze wierną. W liście tym także czytamy: Bóg bogaty w miłosierdzie znamienitą ziemię Polski uczynił w ciągu wieków urodzajną, tak że zrodziła przeobfite duchowe owoce, a tylu Polaków znakomicie wyróżniło się wyznawaniem i obroną wiary, zachowaniem nadziei oraz praktykowaniem miłości. Oni bowiem, rozważając życie i gorliwość świętych biskupów i męczenników, Wojciecha i Stanisława, którzy w początkach chrześcijaństwa na tej ziemi złożyli nawyższe świadectwo, nie tylko okazali wierność wobec Urzędu Nauczycielskiego Kościoła i Następców Piotra, lecz także przysłużyli się bardzo do rozwoju kultury na ziemi polskiej.

Podczas sprawowania liturgii udzielono dwóm kobietom sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego (chrztu, bierzmowania i Komunii świętej).

Wieczorem obejrzeliśmy musical „Jesus Christ Superstar” w wykonaniu aktorów Teatru Muzycznego w Poznaniu. W tytułową rolę Jezusa wcielił się znany z programu TVP 2 „The voice of Poland” Marek Piekarczyk. Musical ukazywał ostatnie dni z życia Jezusa widziane oczyma Jego zwolenników i przeciwników.

Trzeci dzień to dzień powrotu do seminarium, ale również okazja do zwiedzania Ostrowa Lednickiego – prawdopodobnego miejsca Chrztu Polski. Zwiedziliśmy Ostrów Tumski, Muzeum Archeologiczne, poznańską starówkę oraz kościół farny i kościół katedralny w Poznaniu. O ile w katedrze gnieźnieńskiej odbywały się koronacje królów, o tyle katedra poznańska była miejscem pogrzebów pierwszych władców.

Wyjazd niewątpliwie na długo utkwi w naszej pamięci i często będziemy do niego wracać myślami, ponieważ przypominać nam będzie istotę sakramentu chrztu oraz jego znaczenie.

Poniżej zamieszczamy fotorelację z wyjazdu.

Galeria

Filmik ukaże się wkrótce.